Framme i Koh Samui

Resan gick bra. Tog lite lang tid bara. Boende var heller inget problem att fixa och imorrn tar vi speed boaten over till grannon for att fira nyar. Har ju inte riktigt koll pa hur har egentligen ser ut eftersom vi kom hit nar har var morkt. Det morknar ju redan vid 6 tiden ungefar. Har ska ju finnas ett gang strander och den vi bor langst verkar an sa lange vara ganska somnig. Far se om vi hyr moped en dag och kollar runt lite :)

Det blev Nachos pa Harrys igar igen! Supergott. Idag nar jag kakade pad thai (nudlar, groddar, kyckling och agg pa ett ungefar) sa kande jag mig riktigt besviken! Thaimat ar faktiskt ingenting jamfort med mexikansk =) Jag och Niklas gick vilse i Patong igar. Vi gick och gick och gick tills vi inte visste var vi var och hade gatt sa langt att vi inte orkade ga tillbaka sa vi fick faktiskt ta en taxi.

Kanns anda lite skont att vara har. I Phuket var standard fraserna "Hellooooooooo, thai massaaaaaaaaaaaaaage", "you wanna make a suit?" och "Good price - ONLY for yoooou!" Har ar later dom en ga pa gatan i fred utan att vilja salja saker till dig. Gillar inte heller nar man gar i en affar och butiksbitradena gar efter en och flaser en i nacken. Fattar dom inte att dom skrammer bort sina kunder?! Tydligen inte. Ikvall kakade vi tydligen pa en helt nyoppnad restaurang och vi fick "discount", fick sjunga karaoke och en liten thailandska borjade sjunga pa sin halvdaliga engelska endast for oss. Vi maste varit deras forsta vasterlandska kunder eller nagot sadant.

Imorrn blir det beachen och sen firas nyar pa grannon som sagt. Far se om det blir lika galet som folk sager. Det ar i alla fall sa mycket folk som ska dit att hela on ar fullbokad + att det kommer en hel dros fran grannoarna...
GOTT NYTT AR !

Patong Beach

Nu har jag och Niklas varit i Patong i ett par dagar. Vi ar riktigt glada att vi bytte fran Kata till hit, for har finns mycket mer att gora. Har finns till och med en bio och i forrigar var vi och tittade pa "The day the world stod still" Riktigt snygg bia med det skonaste satena jag varit med om. Det var lite dyrare att kolla bio har, men 35 kr ar ju fortfarande bara smaslantar tycker jag =) Har finns tva stora shoppingcenter och mycket att kopa langst gatan.

Men Phuket ar verkligen inte mitt favoritstalle pa denna resan. Det ar alldeles for turistanpassat och det kanns ungefar som charter att vara har. Forsaljarna vet om att det kryllar av pantade turister som garna betalar overpris for grejorna dom saljer. Fragar man om priset for ett par flipflop kan dom saga 650 bath. Nar man ger ett motbud pa 150 bath ser dom helt forstorda ut, som om man trampat pa deras heder ungefar. En stund senare far man dom for 200 bath. Allt har ar for ovrigt valdigt dyrt. Inte bra for budgeten alltsa!

En kvall med familjen K-son, Sandra, Kim och Dennis.

Igarkvall var vi ute. Nu har jag faktiskt provat Mai Thai (en drink) och kommit fram till att den faktiskt var riktigt god! Gagatan har i Patong kryllar av barer och disco med massa thailandskor med mini kjolar och linnen som dansar runt. Nar jag inte ar i narheten av Niklas drar dom sig inte for att komma fram och forsoka florta in sig. Det ar lite tragiskt faktiskt. Vi motte upp en bekant till Niklas igar och kakade pa Harrys, samma som hemma -fast i Patong i Phuket. Jag kakade nachos och det var helt klart den godaste maten pa hela resan. Ja jag gillar thaimat, men den var ingenting jamfort med maltiden igarkvall! Vi funderar till och med pa att ga dit och ata det igen eftersom det var sa gott!

Igar nar vi var inne pa en club sa kom jag pa mig med att sta o dansa med tva thailandskor. Tragiskt att se att nar man tittar en bit bort sa star den en riktigt snygg thailandska och dansar med en ful ryss, slovakier eller nagot liknande, och nar man far ogonkontakt med henne himlar hon med ogonen och tittar pa killen med en minst sagt nedlatande blick.

Vi kom till Phuket den 22e tror jag, och det har faktiskt inte varit sarskilt bra vader har sen dess, disigt och molnigt det flesta dagarna och tva-tre kvallar har det till och med regnat en skvatt. Jag har for mig att jag hort fran manga som varit har tidigare att det varit mycket moln i Phuket och det stammer verkligen. Fast egentligen ar det ratt skont, man blir inte stekt och rod som en tomat och man slipper solsting.

Imorrn ska vi vidare till Koh Samui och da ska Linn ocksa med. Egentligen ville vi till Koh Pangan, men dar ar redan helt fullbokat pa hotellen eftersom det ar dar hur manga som helst ska fira nyar och sa har aven vi tankt. Vi har inte nagot boende pa Koh Samui heller eftersom det inte gick att boka i forvag sa att vi aker dit ar egentligen en stor chansning. Som tur ar kommer vi dit tidigt och skulle det verkligen inte finnas ett enda rum ledigt sa kan vi bara aka tillbaka till fastlandet. Ikvall ska vi se om vi kan shoppa lite. Men helt arligt sa ar det svart att hitta nagot som ar fint har eftersom allting ar fejk med stora falska markestryck pa kladerna. Hur snyggt ar det? For ovrigt har vi ingen vackarklocka. jag fragade nere i receptionen pa vart hostel ifall dom hade wake up-service, sen far vi ju se ifall den fungerar...

Jul i Thailand

Tomtemossor hittade vi i alla fall. Pavag langst stranden mot restaurangen dar vi bestamt att vi skulle ata stotte vi pa en liten thaitjej som salde dom sa vi slog till direkt. Mossorna kunde till och med lysa och spela en liten melodi och allt. Vi slog till stort och kakade bade forratt, huvudratt (Niklas kakade tva) och efterratt. Ar det jul sa ar det ju! Sen blev det en svang inom en bar innan vi fick ga hem igen eftersom vi faktiskt skulle ga upp kl halv 6 idag. Det var riiiktigt segt men upp och ivag kom vi i vart fall.

Vi akte till Khao Lak for att aka ut till nagra olika oar, bland annat Similar iland. Vi snorklade och solade och badade och hade det riktigt gott. Var helt klart basta servicen vi fatt nagon gang pa hela resan, men det kostade ju verkligen darefter ocksa och sa blir det val nar man haller till pa lite mer turistiga stallen. Lunchen var god och till och med Nisse och Mattias blev lite smaimpade av thaimaten. Snorkla var ju inte helt enkelt - det var ju inte igar man gjorde det sist direkt. Bara att simma med simfotterna var ju svart fran borjan och att andas med munnen och inte med nasan tog ett tag att fatta. Vi simmade bland korallrev och spanade pa massa lustiga fiskar med langa nasor och massa olika farger och nyanser. Synd att man inte hade en undervattenskamera och kunde fota allt =) Turen tog hela dan och vi var inte hemma forran vid 8 tiden.

Jag och Niklas har bestamt oss for att bo vid en annan strand har i Phuket istallet som heter Patong Beach. Stan dar ar mycket storre och det verkar mer livat. Har vid Katabeach ar dott langst gatan vi bor vid och langst gatan ner mot stranden ligger alla barer med thailandskor i som forsoker ropa in Niklas till sig hela tiden. Sa vi trivs sadar. Linn har sin familj har och Sandra, tjejen som vi motte pa bussen, sa hon stannar nagra dagar till.

God Jul !

Ja nan julstamning har vi kanske inte. Detta ar det narmaste vi kom! Niklas i en stickad tomtemossa och en lussekatt pa ett svenskt cafe langst Kata Beach. Imorrn ska vi upp redan klockan halv 6 for att aka ivag pa snorkeltur hela dagen och nu ska vi alldeles strax ga och ata - men nagon julemaud blir det icke! Man vill inte ata sant i denna varmen direkt.. Det blir middag pa en restaurang langst stranden med Linns familj och Sandra, en svensk tjej vi traffade pa bussen och som hangt med oss sen vi kom hit.

Hoppas allt ar bra hemma och att alla far en riktigt God Jul!

Bangkok till Phuket - Kunde slutat battre

Igar traffade vi Linns familj i Bangkok. Nar vi kakade frukost kakade dom lunch och det var saklart riktigt kul att se nagon hemifran nar man varit ivag ett tag. Vi skulle ju ta bussen vid 18.00 sa vi klamde ihop oss i tva tuk tukar och akte till MKB - ett kopcentrum. Blev lite shopping dar med minsann. Jag och Linn har ju varit dar en gang innan sa det var lite enklare att orientera sig denna gangen. MKB ar inget sant flashigt kopcentrum med Chanel- och Guccibutiker, utan har massa vanliga affarer dar man kan gora riktigt klipp. Det Gillar Vi.
Bildbevis pa att Niklas varit i Bangkok

Mats, Linn och Catrin i en tuk tuk!

Nar vi senare kakat middag och skulle aka vidare till Phuket fick vi vanta ett tag. Ett Bra Tag Faktiskt. Sager bara Thai-tid.. Den ar inte den samma som utsatt tid. Kvart i 8 kom bussen och da var alla riktigt sura men vad ska man gora?! Dom bara skrattar och sager "10 minutes, 10 minutes"

Sjalva bussresan gick faktiskt ratt bra. Vi hade riktigt mycket benutrymme och jag lyckades till och med sova nagra timmar. Varre var det nar vi hoppat av bussen och skulle ta fram pengarna for att betala minibussen vidare till kusten fran staden Phuket. Niklas som haft med sig en hel bunte hade nu plotsligt bara nagra sedlar kvar och jag som nyss hade tagit ut pengar hittade bara halften av dom. Nagon hade alltsa stulit pengar av oss nagon gang under kvallen-natten utan att vi markt det minsta... Pengarna hade legat i en planbok i min vaska langst in till vaggen. Vara pengar lag i olika fack och personen hade lamnat kvar nagra sedlar och inte rort de gamla vietnamesiska sedlarna - Han eller hon maste alltsa ha vetat vad den gjorde. Dagen blev inte battre av att fa hora hemifran om att sonen till en familj vi umgas med avlidit pa ett hogst onaturligt satt. Det har varit en skitdag och ingenting har kannts roligt.

Senare idag var vi pa polisstationen och fick skrivit en redogorelse att lamna till vara forsakringsbolag nar vi kommer hem igen. Dar berattade dom att samma sak hant tva svenska tjejer, ocksa pa bussen mellan Bangkok - Phuket bara tva veckor tidigare. Det kanns for javligt faktiskt. Men och andra sidan kunde det varit mycket varre. Igar traffade vi ett par som blivit bestulna pa bade kamera, pass, pengar och kontokort och darfor tvingats stanna i Bangkok i tva veckor for att ordna upp allt. Tur personen som rotade i min vaska bara ville at pengarna trots allt...

Nu tankte vi slappa detta och imorgon ska vi ner och kolla in stranden och bara sola och bada och ta det lugnt. Tycker sadar om Katabeach som vi hanger pa nu for tillfallet. Har vimlar av svenskar och svenska skyltar och allt kanns valdigt tillgjort. Dessutom ar maten mycket dyrare och ifall medelpriset pa en middag i Bangkok ligger pa 40 - 150 bath (Finare mat upp till 250 bath) sa ligger den pa 80 - 550 bath har (100 bath = 23 kr) Linn och en svensk tjej som vi traffade pa bussen var pa stranden idag och sa att den faktiskt var riktigt fin sa jag litar pa deras ord och har hoga forhoppningar om att det ar sant! Snart ar det jul och det kanns riktigt knasigt!

Back to Bangkok

Nu ar vi i Bangkok igen. Planen att ta bussen direkt till Phuket funkade inte, men det var nog lika bra. Man blir helt mor av att bara aka buss hela dagen. Vi aker imorgon istallet. Sa det blir en hel dag i Bangkok imorgon med eftersom bussen inte gar forran kl 6 pa kvallen. 16 h senare ar vi framme i Phuket - snacka om DRYGT.

Linn och Niklas plaskar i det turkosblavattnet.

Pa kvallen satt vi och kakade middag pa "Treehouse". Riktigt reggaestalle. Linn och Niklas tog sig varsin "Happyshake". Ingen visste vad som egentligen var i dom. Sjalv fick jag antligen min efterlangtade Strawberry Daiquri! Ratt som det var fick Linn en till drink som vi inte hade bestallt in. En bit bort satt en man och skalade med henne. Vi blev lite fundersamma och antog att den var fran honom. Helt plotsligt borjade hans kompis (en gubbe) att  ta bilder mot  vart hall och en liten stund senare kom mannen som bjudit Linn pa en drink fram och gav henne ett vykort dar det stod ungefar "I think you are beautiful. This is my email." HAHA vi hade ganska roligt till det. snubben var ju minst 45 ar gammal... Vad trodde han egentligen?!

Pa kvallen stack vi ner till en strandfest och sag lite "Fireshow". Dom ar verkligen grymt duktiga. Det skumma med Koh Chang for ovrigt ar att man ser massa manniskor - bade turister och thailandare - sta och leka med drillpinnar och bollar med kedjor overallt. Jag holl pa att bli galen pa det. Om morgnarna och eftermiddagarna motte man dessutom hur manga turister som helst som var ute och joggade. Aldrig sett sa manga halsosamma manniskor pa samma plats nagon gang innan. Vem orkar for ovrigt med att jogga i denna varmen...?

Ikvall har vi shoppat loss langst Khosan rd. Har finns verkligen hur mycket som helst. Langtar nastan tills vi kommer hit nasta gang innan vi ska aka hem och man kan kopa med sig allt som man vill ha, men inte vill bara runt pa just nu.

Fast i poliskontroll

Koh Chang ar toppen. Igar hyrde jag Niklas och Linn moppar och susade runt pa on. Har finns varldens backar och antingen bromsar man allt man kan i nerforsbackarna eller sa lagger man gasen i botten i uppforsbackarna. Vi korde och tittade pa andra delar av on och hittade en fin avlagsen strand dar vi stannade ett tag och bara njooot av livet. Dar fanns en jattemysig restaurang byggd av tra som vi kakade lunch vid sen gav vi oss tillbaka igen. Klumpig som ja ar sa trillade jag saklart i mina kassa gummiflipflops som jag har just nu och skrapade upp hela knaet i grusen och fixade ett blamarke i en massa olika farger. Sa kan det va !

Nar vi hyrde mopparna foljde bara en hjalm med till varje moppe. Jag fick en och Linn fick en sa fick Niklas klara sig utan... Nastan alla kor faktiskt utan hjalm har - bade invanarna och turisterna. Himla korkat egentligen eftersom backarna ar branta och kurverna snava. Aja till saken. Dar korde vi och var pavag hem tills vi plotsligt hamnade i en poliskontroll. Linn som korde sjalv pa sin moppe slappte dom forbi direkt, men mig och Niklas stoppade dom. Dom fragade varfor han inte hade hjalm och vi tankte - jippi, boter.. Polisen utmed vagen viftade bort oss till en kille som sag ut att sitta och skriva boteslappar. Han borjade mumla om att man skulle ha hjalm och sa att Niklas fick fixa det ifall vi skulle kora mer. Vi forklarade att det bara fanns en hjalm till moppen, han nickade lite eftertanksamt, sa att vi skulle ta det lugnt tillbaka och lat oss faktiskt kora ivag. Vi som nastan redan var pavag upp med pengarna vi trodde vi skulle behova betala. Pa kvallen tankte vi att vi fick passa pa att kora till grannbyn nar vi anda hade mopparna i 24 h, sa dar kakade vi middag och kollade i affarer. Billigt att hyra moppe har. I 24 h far man hyra en moppe for 200 bath, dvs 50 kr. Sen far man ju betala lite bensin men dom dricker ju ingenting och bensin kostar halften av vad den kostar hemma.

Idag ringde vi och bokade buss tillbaka till Bangkok imorgon. Vi forsokte att boka vidare direkt till Phuket for att slippa en onodig natt pa Khosan road men jag tror inte kvinnan i telefonen forstod helt och hallet, sa hon sa vi skulle fixa det imorgon. Far se om det gar. Hade varit skont i alla fall. Fast i sa fall blir det ju en himla lang resdag. forst taxin till andra sidan on  i 45 min. Sen farjan i 45 min. Sen buss till bangkok i 5 h. Sen nattbuss till Phuket i ett halvt dygn eller nagot liknande. Vi ar riktigt nojda med stallet vi bott pa har. Bilden nedanfor forestaller nagra bangalows som ligger runtomkring var egen.

Vi har mott en trevlig engelskman och kanske kan han boka hotell till oss pa Koh Pangan over nyar eftersom han ska vara dar redan vid jul. Vi har ju hort att det antaligen blir svart att fixa hotell dar annars eftersom tusentals manniskor ska dit. Ikvall ska vi nog ner en runda till en pub vid stranden dit det verkar som om att alla andra ocksa ska. Kan nog bli skoj.
Nu ar det midda som galler!

Thailand igen alltsa

Sa var det Thailand igen. Planet (ett litet propellplan med massa ovasen och dalig luftkonditionering) var forsenat 50 min och Niklas som vi skulle mota upp pa flygplatsen fick vanta riktigt lange pa oss. Men fram kom vi och det var ju huvudsaken! In till Khosan road direkt och skaffa guesthouse och fixa bussbiljett ner till Koh Chang. Guesthouset for tre pers kostade 550 bath - ca 130 kr - men vi var ju tre sa det kandes helt okej. Dessutom var vi helt slut allihopa sa att ga pa guesthousejakt under en langre period var inget alternativ.

Nu ar vi i Koh Chang. Tyckte vi gjorde ett klipp med biljetten faktiskt. 600 bath for buss i 5 h, 45 min med farjan till on - allt tur retur - 150 kr fram och tillbaka till Bangkok alltsa. Har borjat fatta nu att allt faktiskt AR ganska billigt har nere. Har ju nastan glomt bort det. Prutar ju pa i princip allt har nere! Sa fort jag o Linn klagar pa att nagot ar dyrt sa rynkar Niklas pannan och fragar ifall vi minns vad det brukar kosta dar hemma, haha =)

Vi blev helt chockade nar pick up:en till stranden Lonely Beach bestod av ungefar 8-9 svenskar. Sa manga svenskar har vi aldrig sett pa en och samma gang i Asien an sa lange! Antar att nu nar vi kommit till Thailand sa kommer vi stota pa massa svenskar - det verkar vara har dom (vi) gommer sig! Vi anvande var kara van Lonely Planet och hittade ett stalle som verkade vara okej att bo pa - Green Garden. Har ar bilden pa var Bungalow. Den ar en tvavanings-bungalow och jag ar riktigt imponerad av den!

Till middag blev det den thailandska ratten Pad Thai. Den diggar jag riktigt mycket. Innehaller nudlar, groddar, morotter, nagon gron gronsak, kyckling och agg. For 40 bath (ca 10 kr) ar det helt okej!
Imorgon tankte vi bege oss ner mot stranden for att pressa lite i solen. Min branna ar ju nastan obefintlig just nu (overdrift). Senast vi var vid en strand var ju i Pattaya och det var over 2 veckor sedan! On verkar vara gansk chill sa jag antar att vi stannar har ett tag =) Horde om jordskalvet hemma - hur galet som helst! Hade ju velat vara med om det, men hade ju aldrig i livet bytat ut det mot en tvavanings-bungalow pa en o i utanfor Thailand =)

Tubing, Fullmoon-Party och F.R.I.E.N.D.S

Vangvieng var underbart. Vi har varit ute i tva manader snart och det var helt klart det roligaste stoppet vi gjort hittills. Sicken stamning dar var. Bussfarden dit var i och for sig forfarlig. Jag, Linn och en tysk som vi traffade vid vattenfallet satt langst bak i en minivan pa ett sate som var lost. Vagstandarden var ungefar den samma som i Vietnam och Kambodja och vi satt och skumpade rundor i 6 h. Nar vi kom fram tog vi forsta basta hotell som visade sig vara riktigt frasht med klinkersgolv och en bamsesang. Lite lyx ar ju aldrig fel nar man backpackar.

Vangvieng sag inte ut att vara mycket till en borjan men sa fort vi kom utanfor hotellet fattade vi att det anda var ganska fint dar. Det myllrar av baugette- och pannkaksstand overallt och det frackaste av allt var ju restaurangerna. Soft sa in i norden. Man kliver in, tar av sig skorna, hoppar upp i soffan och lagger sig och tittar pa TVn framfor (som visade antingen FRIENDS eller SIMPSONS). Kanns som riktigt soffhang liksom, ata framfor TVn och sadar. Fattar inte varfor ingen har tankt pa det tidigare?! En grej med Vangvieng ar dock att det finns nagot for manga restauranger jamfort med vad det finns turister. Alla ar pa samma stalle medans de andra restaurangerna star och gapar tomt - kanner medlidande till dom som inte har nagra restauranggaster :( Bilden ovan ar utsikten fran stallet dar vi kakade frukost en morgon :)

Till tubingen da va. Jag visste inte sa mycket om det egentligen. Hade hort att man gled runt i ett dack langst floden och stannade pa barer langst vagen. Mer behovde jag inte veta heller for det var i princip sa det gick till! Man projsade lite pengar for ett dack och en vattentat vaska, blev skjutsad till starten sen var det bara och dra igang. Vi borjade kl 11 pa formiddagen och var tillbaka strax innan 18 for att lamna igen dacken i tid for att slippa betala extrapengar! Som vi paddlade i slutet. Visste inte att det var sa langt som det verkligen var.

En av barerna - vi, norskorna och belgierna.

Och har har vi Backpacking-Martin. Han var riktigt stolt for ifall man tittar in pa Aftonbladet, tryckte pa "Resa" och tittar pa artiklar sa Vips - dykar han upp dar (enligt honom sjalv, har inte kollat om det ar sant an) Han tyckte sjalv att han var en kandis - vi lat honom fortsatta tro det.

Har har jag, Linn och Valery precis akt linbana och slagit oss halvt ihjal.

Och har ar jag i egen hog person. Oj vad jag angrade mig nar jag val slangt mig ut for den hoga trappan! Men there was no way back!

Detta ar watersliden. Den var faktiskt varre. Nasta dag vaknade jag och Linn upp och var sa morbultade i hela kroppen. Linn som akte den hur manga ganger som helst hade dessutom lite blamarken har och var. Jag nojde mig med en gang.. Mina fotter syns pa bilden, hihi.

Folk som glider ivag i sina tubes.

Gyttjan ja. Sma grisar ar vi allihopa ungefar. Jag vagrade ju da att hoppa i. Kul for mig att det kom nagon och bokstavligen slangde i mig anda. Tack for den da. Hittar fortfarande lera bakom oronen ju!

Efter att ha akt gummidack hela dagen och druckit en och annan bucket sa fick man ju bege sig hemat. Ser ju ratt konstigt ut nar det kommer en dros med 15 pers som springer i badklader i morkret med vars ett dack i handerna. Jag hade i alla fall skrattat i vanliga fall, men i Vangvieng ar det ju inget konstigt. Efter en riktigt lang dusch for att bli av med leran (som vi som sagt var inte blev av med i alla fall) sa var vi vralhungriga. Vi kakade och sen fortsatte festen. Fullmoon-Party och allt. "Buy one get one free + a free T-shirt" Man tackar. Har alltsa numera en rosa T-shirt dar jag gor reklam for The Bucket Bar i Vangvieng.

Nasta dag var vi riktigt sletna och gjorde inte manga knop. Blev en del kollande pa F.R.I.E.N.D.S
Men vi kunde givetvis inte missa The AFTER Fullmoon-Party. haha. Lika roligt som kvallen innan!

Tubingen var sa rolig och hade vi haft en dag till sa hade vi definitvt gjort det igen! Men idag skulle vi aka vidare och nu ar vi i Laos huvudstad Vientiane. Har ar riktigt somnigt. Paminner lite om Loddekopinge. Hur kan detta ens vara en huvudstad?! :D Vi har kopt flygbiljetter och imorgon flyger vi harifran till Bangkok. Idag hittade vi ett Swedish Bakery. Laos har ungefar ingen amerika-paverkan overhuvudtaget - inget McDonalds, inget KFC, inget 7-11 MEN dom har ett Swedish Bakery och dar kakade vi en riktigt go pizza ikvall. Allt ar bra med oss och vi ser fram emot att dra till Thailand och se stranden igen =)

Vattenfall

Vattenfallet var underbart vackert. Ja all natur har runtomkring ar bara sa otroligt fin. Med sitt turkosa vatten var man ju bara tvungen att bada - aven om det faktiskt var SKITkallt till en borjan med. Sen bestamde vi oss for att ga anda upp till toppen av vattenfallet. Snacka om Dalat-flashbacks och nar vi besteg vart lilla berg dar. Det var riktigt kampigt. Och sen blev jag nastan besviken nar vi val kom upp - vattenfallet sag sa mkt battre ut nerifran an uppifran. Men det kunde man ju inte veta utan att se bada och!

Glomde forresten saga att Linn kopte en lyckofagel igar. Assa en riktig fagel i bur. Det stod ett gang tanter nedanfor templet vi tankte traska upp till o salde faglar, sa det skulle bringa tur nar man slappte dom losa. Det var ju lite roligt och for 8 kr kopte Linn en minifagel som hon sen slappte ut hogst upp pa berget dar templet lag. Men vart tog lyckan vagen? Istallet far vi hora att vi inte langre kan ta bussen in till Bangkok fran Laos huvudstad for da far vi bara 15 dagar i landet - vi behover ju 30! Nu maste vi flyga istallet och vi vet inte vad det kommer sluta pa, men det blir ju tusenlappar istallet for hundralappar... En enkelresa till Bangkok med bussen kostar ju 100 sek sa det kanns lite surt. Men vi har ju inget val direkt. Antar vi far ga pa biljettjakt imorgon efter det att vi kommit fram till Vang Vieng och kolla upp vart vi kan hitta billigast pris.

Men for ovrigt ar allt bra! Vi lever och frodas! Maten har ar ju dyr. Vi klagade till en av killarna pa vart guesthouse och da sa han att det berodde pa att det var sa mkt turister har. Han bodde tydligen i en liten by harifran. Nar fisken kostar 80 sek kilot har sa betalar dom bara 8 sek dar. Ganska stor skillnad. Idag at vi faktigt billig lunch pa en vegetarisk buffe - 5 kr ar lagom. Elen var borta i morse igen nar vi vaknade sa det var stearinljus som gallde i vart fonsterlosa rum! Idag forklarade en snubbe for oss att dom holl pa att utveckla elnatet och darfor haft det nerslackt dessa dagarna, men fran och med nu skulle det visst vara som vanligt igen.

Around the city

Idag var vi o spattserade runt i stan. Sa himla fint och lugnt har ar. Man behover knappt vanda sig om nar man gar over gatan - det kommer anda nastan inga mopeder eller bilar. Vi gick och kollade pa floden, tittade i smaaffarer och pa marknader och kollade som vanligt nagot av alla tempel som finns overallt i Asien. Vi bokade en liten tur till ett vattenfall for morgondagen och i overmorgon tanker vi aka vidare ner till Vang Vieng for att prova pa den kanda "tubingen" (ungefar att glida runt i ett dack langst floden och stanna vid barer pa vagen). Vi prova pa att kaka grillade bananer idag. Skitgott! smaken blev helt annorlunda och gar inte att forklara. Sen kopte vi oss varsin kycklingfile langst en gata med matstand. Kunde inte sluta att tanka pa hur gott det varit ifall man hade haft pappas hemmalagade potatisgratang till med en riktigt god salad och sas. Men men, nu ar vi i Asien och hemmalagad mat far vanta!

Imorse nar vi vaknade var det forresten stromavbrott. Det holl i sig hela dan. Vi forsokte fraga varfor men alla sa "I dont know" elr sa vickade dom pa huvudet och menade att dom inte forstod fragan. En som vi fragade kunde i vart fall svara att strommen skulle komma tillbaka halv 7 pa kvallen, men fortfarande inte beratta varfor den var borta. Helskumt, men halv 7 kom strommen i vart fall igen. Far se om det ar samma sak imorgon eller om det var nagon engangsforeteelse!

Vi har stott pa ett problem.... tydligen har visumet andrats i Thailand gallande nar man kommer in landvagen. Forut hade man 30 dagar. Nu nar vi kommer korsa gransen fran Laos kommer vi bara fa 15 dagar och vi har en manad att spendera i Thailand sa 15 dagar racker ju inte. Kanske att man kan kopa visum for en manad men da maste vi sakert vanta i nagra dagar vid ambassaden i Laos huvudstad och dom dagarna har vi inte tid till. Mojligt att vi far aka in i nagot annat land, t ex Malaysia for att sedan vanda tillbaka och fa 15 dagar till. Men skit ar det i alla fall! Dom kunde ju vantat tills nasta ar med den nya visumregeln!

en munk langst gatan.

Jag pa en bro

Utkiksplats

Ett av alla matstand.

Pa vag upp till ett tempel dar man hade vy over hela staden.

Och pavag ner igen...

Laos. Megavacker natur!

Slow boat in i Laos

Efter att ha akt slow boat i tva dagar ar vi framme i Luang Prabang. Slow boat:en var verkligen slow och saklart hann den paja en gang pa vagen - bara for att liksom. Baten ar byggd av tra och ar avlang med massa bankar uppradade och totalt var vi 100 pers som akte. Bada dagarna tog lite mar an 6 h och jag hann lasa ut en bok och komma halvvags i nasta. Sen traffade man roligt folk men inga svenskar skymtades. Menar det ar ratt skont att prata svenska ibland ocksa men jaja, man ska inte klaga over att man far trana sin engelska dagarna igenom. Belgarna framfor oss kunde inte sluta kommentera hur konstigt vart sprak var och en tjejs pappa pluggade tydligen svenska sa vi fick skriva en liten halsning till honom. Om han kommer forsta den ar ju en annan femma. Det man gor pa slow boat:en ar ungefar att lasa bocker, titta pa naturen langs Mekongfloden, snacka med folk och dela med sig av sina chips och kex till alla runt omkring en.

Nar forsta dagens battur var slut mellanlandade vi i en riktigt liten by och klockan halv 11 pa kvallen stangdes strommen av. Jahapp. inte mer att gora an att ga och lagga sig antar jag...  Nagra tyskar trodde att det var likadant i hela Laos, men det aterstar ju att se... Vi har upptackt att har i Laos ar dom riiiktigt daliga pa engelska. Det fick mig att forundras over hur bra dom faktiskt har varit i de andra landerna vi varit i. Har kan dom pa samma meny skriva ost som "sheese" for att lite langre ner skriva "chesse". Dom byter plats pa ord och nar det ska sta "be back before 12" skriver dom " be before back 12" Jaja, jag har faktiskt ganska kul at deras stavningar och man forstar ju trots allt vad dom menar. Varre ar det att hora vad dom sager. Ibland tror man dom pratar pa sitt eget sprak och det tar tid innan man forstar att det ar engelska dom forsoker sig pa. Men ska inte dra alla over en kam - de pa hotellen och restaurangerna ar ju nagot battre, dar fattar man nastan pa 3 forsoket vad det ar dom forsoker saga ;)

Nar vi kom fram till vart slutmal Luang Prabang gick vi for o ta ut pengar. Sen gick vi rundor for att hitta ett guesthouse. I alla andra landar har vi haft en Lonely Planet-bok med oss och dom bockerna ar ju hur bra som helst och har kartor och info om exakt allt. Dock har vi inte hittat nagon kopia an om Laos och att kopa en ny bok for 200 sek kande vi inte for, vi ska ju bara vara har i en vecka liksom. Vi hittade ett litet guesthouse med betoning pa litet - det fanns bara 3 rum, hihi. Staden kanns pitoresk med sma vackra hus med svangfonster och detaljer overallt och nar vi var ute och gick i stan traskade vi ratt in i en mysig nattmarknad dar jag kopte mig ett halsband och en planbok =)

Slow Boat - resenarer

Jag och ett gang belgare och en tysk.

Byn vi overnattade i dagen innan vi kom till Luang Prabang. Slow Boat:en sag ut som dom pa bilden - fast langre.

Natur langst Mekongfloden (som ar bra mycket vackrare i Laos an t ex Vietnam)

Nattmarknaden i Luang Prabang

Tva av Laos-specialiteter som jag provat mig pa. Det oversta ar gronsaker o kyckling i oystersauce och ris och det langst ner ar kycklig och grona gronsaker i currysas. Gott.

Bilder

Har hann jag ladda upp nagra bilder fran gardagens djungeltrip! Bambupinnen var toppenbra att ha med sig nar man gar pa smala stiger  med rotter och stenar overallt. Sen en liten bild pa vattenfallet dar vi stannade ett tag och bara chillade - mitt ute i djungeln. En bild pa elefantturen och sa en pa en hydda - vi sov i en som sag likadan ut, hihi.

Idag ska vi aka till gransstaden mellan Thailand och Laos och imorgon ska vi aka Slowboat in i Laos. Det kommer nog bli lagom mysigt :) Turen tar 2 dagar innan vi ar framme i den storsta staden pa vagen. Ha det bra allesammans!

Djungeltrekking

Vandringen ute i djungel var bara sa lyckad! Vi hade verkligen jattekul! Det borjade med att vi blev upphamtade i en pickup (har bild pa hur taxibilarna sag ut i Pattaya langre ner, en sadan var det) Dar trangde vi ihop oss och satt totalt 13 pers i over en timme pavag ut till djungeln. Harligt med narhet. Val framme var det dags for elefantridning och det var ju mysigt! Turen tog 1 h, anda tror jag inte att rundan var pa mer an 1 km, sa tempot var ju inte hogt direkt, hihi. Efter att ha skumpat runt dar gick vi ivag pa var vandring. Vi gick bland teremitbon och ormhal, lianer och banantrad och overallt hordes massa underliga ljud fran insekter och annat smakryp som lever dar. Vi vandrade i tre och en halv timme och den sista timmen var jobbig, det var uphill hela vagen till slutmalet - en by uppe bland bergen. Dar skulle vi bo i ett hus gjort av bambopalar och det kandes ju allt annat an stabilt :P El fanns dar inte och definitivt inte varmvatten i duschen...

Vi at en overgod middag och gjorde upp en brasa dar det spelades gitarr och alla satt o sjong. Som sagt ar har rakallt och aven om vi hade tre filtar att sova med sa fros jag hela natten... Det var riktigt skont imorse nar solen gatt upp och man fick lite varme igen =)

Forresten sa var guiden overcool och gick och sjung massa Bob Marley och allt annat han kom pa for stunden. Nog den skonasten guiden vi haft hittills faktiskt, och alla andra som var med pa tripen var ocksa jattegoa =)

Efter frukosten var det vandring igen och vi gick till ett jattevackert vattenfall. Efter att ha suttit dar och tja, beundrat naturen, sa traskade vi vidare och nagon timme senare var vi framme vid floden. Dar var det dags for waterrafting, also know as forsranning. Det var megakul och det fanns X antal tillfallen man holl pa att trilla av maste jag saga. Darefter blev det lite lugnare aktur pa floden pa en bambuflotte och darefter avslutades tripen med en god lunch.

Jag ar riktigt nojd med att vi bara tog 2 dagar istallet for 3. Man gor samma sak bara det att 3-dagarsturen hade lugnare tempo (med andra ord hade vi blivit riktigt uttrakade) Sen tycker jag aven att det racker att bo pa det sattet vi gjorde i natt i en dag.. Ar inte sa mycket av en scout och uppskattar helt klart varma duschar och ett duntacke framfor massa kyla under ett gang filtar

Bilderna vill sig inte riktigt idag tyvarr. Dom far laddas upp nagon annan gang =)

Chiang Mai

Happ. Nu hade jag precis skrivit jattemycket har men sa forsvann allt pga att jag rakade stanga ner fel ruta.. Hoppsan Emma. Nu far det bli en kortare version av det hela istallet...

Bussresan hit pa 12 h over natten var forfarlig - det var kallt, det var obekvamt, det var jobbigt och jag sov inte en blund. Nar vi var framme letade vi upp ett guesthouse och dar spenderade jag resten av dagen eftersom jag madde daligt. Linn gick dock pa upptacksfard sjalv och kikade runt i stan medans jag lag och sov for mig sjalv! Vi ar ju i norra Thailand nu och har ar faktiskt jattekallt om kvallarna. Vi har till och med duntacke i var sang! Det ni! Det ar inte det forsta man tanker pa nar man hor ordet Thailand.

Idag har vi gatt rundor har i stan och det ar valdigt mysigt och lugnt har. Inga jobbiga tuktukforare som vill skjutsa en overallt, inte en massa svart trafikerade vagar som man inte kommer over. Har ar chill helt enkelt och tempot ar mycket lugnare i sma stader och det ar himla skont.

Imorgon ska vi ivag pa djungelvandring i 2 eller 3 dagar - vi har inte bestamt oss an. Det kommer nog bli kul men jag hoppas att man far sova pa hyfsade stallen sa att man inte far koldskador pa kuppen for som sagt - kvallarna ar verkligen kyliga har!

Nu avslutar jag det hela med nagra bilder...

en vag i Chang Mai

Linn Herself

En Buddha. Dom finns overallt i dessa landerna. Langs motorvagar, vid rastplatser, utanfor restauranger, vid utflyktsmal. Overallt. Fast just denna finns faktiskt i ett gammalt tempel byggt pa 15oo-talet....

Sahar ser forresten matstanden ut. Denna bilden ar fran Bangkok och da och da har dom en liten meny dar kan man kan valja vad man vill ha, men ibland ar det bara att peka lite och hoppas pa det basta =)

Fler bilder

Nu ska vi snart aka harifran och eftersom vi anda sitter vid datorn vid ett riktigt snabbt internet passar jag pa att lagga upp fler bilder. Har kollat upp lite mer om vad som egentligen hander har i Bangkok. Idag sag vi lite fler poliser an vad vi gjort annars langst Khoa san road och dom har liksom stallt massa polisbilar dar gatan borjar. Men vad jag forstod fran aftonbladet var det inte sa farligt och forhoppningsvis kommer det losa sig med flygplatsen snart, aven om sjalva problemet med att dom vill att premiarministern ska avga kommer att finnas kvar. Vi far se hur allt ar har nasta gang vi ska till Bangkok, i mitten av december.