Slow boat in i Laos

Efter att ha akt slow boat i tva dagar ar vi framme i Luang Prabang. Slow boat:en var verkligen slow och saklart hann den paja en gang pa vagen - bara for att liksom. Baten ar byggd av tra och ar avlang med massa bankar uppradade och totalt var vi 100 pers som akte. Bada dagarna tog lite mar an 6 h och jag hann lasa ut en bok och komma halvvags i nasta. Sen traffade man roligt folk men inga svenskar skymtades. Menar det ar ratt skont att prata svenska ibland ocksa men jaja, man ska inte klaga over att man far trana sin engelska dagarna igenom. Belgarna framfor oss kunde inte sluta kommentera hur konstigt vart sprak var och en tjejs pappa pluggade tydligen svenska sa vi fick skriva en liten halsning till honom. Om han kommer forsta den ar ju en annan femma. Det man gor pa slow boat:en ar ungefar att lasa bocker, titta pa naturen langs Mekongfloden, snacka med folk och dela med sig av sina chips och kex till alla runt omkring en.

Nar forsta dagens battur var slut mellanlandade vi i en riktigt liten by och klockan halv 11 pa kvallen stangdes strommen av. Jahapp. inte mer att gora an att ga och lagga sig antar jag...  Nagra tyskar trodde att det var likadant i hela Laos, men det aterstar ju att se... Vi har upptackt att har i Laos ar dom riiiktigt daliga pa engelska. Det fick mig att forundras over hur bra dom faktiskt har varit i de andra landerna vi varit i. Har kan dom pa samma meny skriva ost som "sheese" for att lite langre ner skriva "chesse". Dom byter plats pa ord och nar det ska sta "be back before 12" skriver dom " be before back 12" Jaja, jag har faktiskt ganska kul at deras stavningar och man forstar ju trots allt vad dom menar. Varre ar det att hora vad dom sager. Ibland tror man dom pratar pa sitt eget sprak och det tar tid innan man forstar att det ar engelska dom forsoker sig pa. Men ska inte dra alla over en kam - de pa hotellen och restaurangerna ar ju nagot battre, dar fattar man nastan pa 3 forsoket vad det ar dom forsoker saga ;)

Nar vi kom fram till vart slutmal Luang Prabang gick vi for o ta ut pengar. Sen gick vi rundor for att hitta ett guesthouse. I alla andra landar har vi haft en Lonely Planet-bok med oss och dom bockerna ar ju hur bra som helst och har kartor och info om exakt allt. Dock har vi inte hittat nagon kopia an om Laos och att kopa en ny bok for 200 sek kande vi inte for, vi ska ju bara vara har i en vecka liksom. Vi hittade ett litet guesthouse med betoning pa litet - det fanns bara 3 rum, hihi. Staden kanns pitoresk med sma vackra hus med svangfonster och detaljer overallt och nar vi var ute och gick i stan traskade vi ratt in i en mysig nattmarknad dar jag kopte mig ett halsband och en planbok =)
 
Slow Boat - resenarer

Jag och ett gang belgare och en tysk.

Byn vi overnattade i dagen innan vi kom till Luang Prabang. Slow Boat:en sag ut som dom pa bilden - fast langre.

Natur langst Mekongfloden (som ar bra mycket vackrare i Laos an t ex Vietnam)

Nattmarknaden i Luang Prabang


Tva av Laos-specialiteter som jag provat mig pa. Det oversta ar gronsaker o kyckling i oystersauce och ris och det langst ner ar kycklig och grona gronsaker i currysas. Gott.

Kommentarer
Postat av: Fredde

Vilket risigt hjärta, Hohoho =) Det verkar ju kila på rätt bra där nere. Hur går det med att hålla vätskebalans och mat-kvoten uppe? Blivit några fler gräshoppor? Hope all is well, cheerios!

2008-12-08 @ 19:15:50
Postat av: Elin

Hej gumman :)

Även om du inte hinner läsa alla mina inlägg så hinner jag minsann läsa alla dina ska du veta ;)

Synd att vi inte kunde prata längre på msn idag, men det var kul att höra att ni hade det bra iaf :)

Det där med slowboat verkade slött men ändå ganska mysigt fick jag för mig.. :P Eller? :) Hoppas det ;D

Och det är väl aldrig fel att läsa böcker? :P

Såg att du frågade mig om hur jag jobbar, och om jag ska vara ärlig så jobbar jag ganska mycket, mer än vad jag trodde jag skulle göra.. Jobbar heela julhelgen, är ev. ledig 29 och 30:e december och sen jobbar jag nyår igen, det suger lite.. Men men. Under vecka 2 (den 5:e tom den 9:e januari) så ska jag bege mig upp till Sälen eftersom familjen kommer dit upp på semester då :)

Du får absolut komma upp en runda i vinter tycker jag :D Det hade varit mys. Ta hand om dig. Puss och kram :)

2008-12-08 @ 20:21:18
URL: http://loenn.blogg.se/
Postat av: Elin

Oj jag skrev fel, jag är bara ledig till och med den 7:e, så tro inte jag har värsta semestern ;P haha :) Kör upp till Sälen på kvällen den 5:e och kör hem igen på dagen den 8:e eftersom jag börjar jobba kl 13 :P Ville mest rätta mig själv och tycka liiite synd om mig själv ;P Haha :) Kraaam

2008-12-08 @ 20:24:12
URL: http://loenn.blogg.se/
Postat av: Emma

Guuud vad roligt att läsa dina inlägg!! Blir verkligen sååå avis, hatar det här ruttna kalla Sverige... Älskar sydostasien, vill bara tillbaka dit eftersom allting där är helt underbart! =)

Hoppas ni får en fortsatt trevlig resa, passa på å njut för en dag är ni tillbaka i verkligheten och det är inte kul kan jag säga....!

Kramar Emma J

2008-12-09 @ 08:35:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0