3 klanningar, ett linne och en kjol senare...

Hoi An ar rena rama paradiset ifall man alskar klader, och det gor ju jag :D

Har ar mina tre klanningar som jag sydde upp! Jag sydde aven upp en kjol och hittade ett jattefint linne och de tankte jag ta med mig pa resan, klanningarna skickade vi hem lite tidigare idag, hoppas verkligen att dom gar hela vagen
hem bara!

Tyvarr har vadret inte varit det basta, det ar nu tredje dagen vi ar har och ikv ska vi aka vidare med sleepingbussen till Nha Trang. Inatt vaknade jag av att det regnade ratt ner i ansiktet pa mig. Vi bor ju i ett gammalt gammalt trahus med 180 ar pa nacken, sa det ar kanske sant man far ta, vad vet jag! som tur ar hade jag en 140 cm bred sang sa jag klarade mig undan regnet genom att ligga lite konstigt pa sidan istallet, hihi

Har ser man lite av oversvamningen i Hoi An. dar langst nere gar floden och dar ligger aven den superbilliga restaurangen (middag for 6 kr) men ja, dit ner kommer man ju inte langre, hihi.

Ibland blir man bara sa trott pa nudlar och ris och att ata med pinnar...

sa igar - nar vi dessutom varit borta i en vecka - firade vi med  pommes och ketchup och sen choklad- och citronmousse till efterratt! Gott med "vanlig" mat!

Det ar verkligen superkul att vara har, sa himla annorlunda och sa himla lyxigt att ata ute 2-3 ganger om dagen =)
Men bruna har vi inte blivit! Enda gangen vi solat ar nar vi akte bat i Halong Bay, och just nu oser regnet ner utanfor internetcafeet som vi sitter pa. Aja vi har val en 2 och en halv manad kvar elr nagot sa det kommer det kommer!

PS bilderna gar att forstora om man klickar pa dom :)

Hoi An

Nu ar vi i Hoi An. Hog mysfaktor pa denna staden med massa fina smahus och sota affarer. Det verkar vara lite mer Turiststad an de tva andra staderna vi varit i, och man moter vasterlaningar nastan hela tiden. Allt ar relativt billigt har, vi har ett rum for 8 dollar och kakade lunch for 6 kr. Najs! Men detta ar en stad dar man hittar grejor man vill ha HELA TIDEN sa kanske att foljande dagars budget kommer spricka =) Var och varannan butik syr upp klader at en, och jag funderar stark pa att sy upp nagot och kopa massa andra grejor for att sen skicka hem. Mamma och pappa, visst kom vi overrens om att ni skulle betala hemfrakten som nan slags julklapp eftersom jag inte var hemma over jul?!? Hihi.

Bussresan hit funkade bra, men det blev nastan 2 h forsenat av massa olika anledningar, bland annat pga att en engelsk tjej blev av med sina pengar och pass... Inte helt optimalt sa langt hemifran. Guesthouset vi bor i nu ar 180 ar gammalt, och tro mig - det marks! men det ar ganska mysigt! Paminner lite om ett tempel i tra =) Vi tankte hanga har ett tag tills vi trottnar, sen blir det val sleepingbussen ner till Nha Trang som ocksa ligger utmed kusten.

Det klyddar tyvarr med att lagga upp bilder har, sa har kommer nagra lankar med bilder ist for dom som ar intresserade.
Hoppas det funkar!

Till mormor med flera som inte vet hur man gor! =D
Klicka pa lanken sa kommer ett nytt fonster upp. Dar kommer det sta
PI10050.jpg osv. HOGERklicka pa bilden, tryck sen oppna och om allt
har gatt som det ska sa kommer en bild upp =) Ni far skriva till mig om
ni inte forstar =) Kram kram!

Location: Hue

Har sitter jag pa ett halvrisigt internetcafe bland massa vietnameser och en och annan backpacker. Hue var kanske inte sadar jattekul, vi har kollat lite tempel och ett stort citadel dar kejsaren holl till forut, det var ganska frackt, men det var molnigt pa morgonen nar vi gick dit for att mitt pa dan bli gassande sol och lite halvdumma som vi ar hade vi inte kepsar eller solkram (elr jo linn hade solkram) sa vi gick hem och halvdeckade pa hotellet.

Resan hit gick hyfsat bra. Det tog ju 14 h och jag lyckades sova nagra av dom, men helt enkelt var det ju inte. sa stor liggplats i bussen hade man inte och vagarna ar ju allt annat an bra byggda. Hihi. Redan imorgonbitti tanker vi aka vidare till Hoi An, som ligger utmed kusten. Dar ska vara riktigt fina strander sa vi hoppas pa bra vader!

Som vanligt nar man ar ute och gar pa stan forsoker vietnameserna prata med en, oftast vill dom vi ska aka motorcykel med dom, elr "motobajj" som dom sjalva sager. I fredags nar vi akt runt i Halong Bay och klivit iland pa Cat Ba stod det nagra koreaner och pekade pa oss och efter en stund vagade 2 sig fram... Dom fragade om dom fick ta kort pa oss. Hahaha, jag kande mig riktigt exotisk! sa dar klamde en korean sig in mellan oss och sa stod den andra och fota, sen tackade dom och skyndade sig glatt darifran. Idag stoppade en aldre manp oss och borjade prata. Han var larare och sken upp som in i norden nar han fick hora att vi var fran Sverige, hans brorsdotter bor tydligen i Sthlm och har man och barn dar.. Sa vi satte oss ner och drack te med honom! Haha! Han lovade be for och var resa, riktig skoning den dar!

Nagra bilder

Har hittat en dator dar det funkar att lagga in bilder !! Dock gar det knappt att skriva...
Linn ater nudelsoppa   vi aker cykel taxi
Linn ater nudelsoppa            Halong Bay                     I en cykeltaxi

Going To Hue !

For nogra timmar sedan kom vi tillbaka fran Halong Bay. Dar var underbart vackert! Herregud alltsa. Det ar varkligen nagot man maste se ifall man ar i Vietnam. Berg som reser sig rakt upp fran ingenstans, helt otroligt faktiskt. Vi hade tur med vadret och har val blivit lite smabranda faktiskt men det var harligt att fa lite lugn och ro och sol ute pa en bat istallet for all hets i Hanoi.

Alldeles strax ska vi aka harifran forresten. Vi har kopt en open tour biljett pa en nattbuss, som gar mellan norra och sodra Vietnam, narmare bestamt Hanoi - Saigon. Den har nagra mellanstopp och man kan hoppa pa och av nar man vill sa det tyckte vi lat perfekt! Nu ska vi till forsta stoppet som ligger 14 h bort - Namligen Hue... Bussen ar konstruerad sa att man kan ligga, men om jag inte kunde sova pa ett flyg, sa funderar jag over om jag kan sova pa en buss, da vagarna har inte ar nagonting jamfort med vara vagar hemma i Sverige... Sa det ska bli intressant!

Anledningen till att jag annu inte lagt upp nagra bilder ar att det inte gar! antagligen ar datorerna for daliga har nere, sa dom kan inte acceptera min nya fina kamera! Ska prova pa ett internetcafe sen nan dag och se om det funkar dar for jag har sett att deras datorer ar nagot battre an hotellens!

Nu kommer bussen om 5 min sa jag maste kila, ciao ciao!

Nytt hotell!

Nu har vi bytat hotell. Detta rummet har 2 fonster (det andra hade zero) och kanns faktiskt frascht.
Nu betalar vi 10 dollar istallet for 15. Idag har vi gatt pa jakt efter utflykter till Halong Bay och det slutade med att vi
valde ett som detta hotellet arrangerar. for se hur bra det blir, men vi blir borta i 2 dagar och 1 natt. Vi var och kollade pa  Water Puppets Show idag. Det var massa musik och massa dockor som hoppade runt i vattnet med hjalp av pinnar som arrangorerna stod och holl i bakom scenen. Inte riktigt min grej faktiskt! Men nu har man varit med om det med!

Ikvall kom det en skur har, sa vi tog taxi tillbaka. trodde vi skulle kora in i nagon ungefar 50 ganger, men aven om det inte verkar som om att dom har koll, sa har dom nog det... Men galet kor dom verkligen!

Hoppas allt ar fint hemma!

Dag 2 i Hanoi

Den enda klockan vi har med oss ner ar Linns vackerklocka, och idag markte vi att den inte funkade helt okej, vi forsov oss. inte mycket, men lite =) Skont att bara vara och strunta helt i tider faktiskt. Tycker vi har hunnit med en hel del idag, vi har alldeles sakert gott flera mil och vi har besokt historiska museumet, ett kopcenter i klass med NK, titta pa operahuset, tittat pa Ho Chi Minh museumet och mausolen (som tyvarr var stangd) och varit en svang nerom Red River.
Vi har aven akt cykel taxi idag, och trott vi blivit skjutade till Ho Chi Minh mausolen, nar vi i sjalva varket hamnade vid en gammal skola. haha! Tror han tyckte vi var for tunga och slappte av oss lite tidagere istallet!

Idag har vi kackat inhemsk mat men till frukost fick vi faktiskt vanligt brod. Till lunch provade vi nan kycklingnudel soppa som faktiskt var riktigt god, och till kvallsmat kopte vi nagot som sag ut som en omelett, men vad det var har vi ingen aning om! det var ratt gott i alla fall =)

Fick se en nagot mer smickrande sida av staden idag, har finns faktiskt nagra fina hus och manga vackra parker. Nar vi gick igenom en park var det en massa folk som spelade badminton, bara det att dom inte hade nagot rack utan dom lirade med fotterna istallet! Ganska grymt faktiskt. Hanoi ar pa det stora hela en smutsig stad, och ifall kladerna luktar nagot efter det att man kommit in pa sitt rum igen, sa ar det fororeningar. Bland annat darfor kanns det lite sadar att kopa grajar pa tex den matmarknad vi plotsligt stod i idag. Dar var allt fran lever och tarmar till hoppande rakor och frukt och gronsaker jag inte vet namnet pa. Pa nagot satt ar det enda mysigt har, manniskorna ar trevliga och hjalpsamma och har en rejal gemenskap med varandra. Tycker det ar ganska gulligt nar dom sitter pa sina sma pallar ute i en park och har tagit med sig mat dit for att laga till den =)

Sa har man landat

Ja da var man framme! Sicken luftfuktighet som slog emot oss nar vi klev av planet. Men jag klagar inte! Jattekul att vara har ju! Aka plan sa lange var allt annat an roligt, och jag lyckades saklart inte sova, sa jag har ju varit vaken sen i mandags-morse. Antar att jag kommer sova gott sen nar jag gar och lagger mig.

Vi var lite skraja nar vi hoppade in i en minibuss, tillsammans med en hel dros asiater och for ivag mot vad dom sa var
Hanoi. Dar susade vi forbi massa mopedister med munskydd och ett helt gang grisar bak pa - Det marktes att vi inte var hemma alltsa... Ute pa "landet" draller det runt en massa kossor, och overallt odlar dom ris! Hanoi kanns som en ganska fattig stad. Gatorna ar sma, trottoarerna ar inte mycket att hurra over och det sitter manniskor lite har och dar och lagar mat i vrarna.

Jag och Linn har anda hunnit med att titta pa en del grejor idag, men mest har vi val forsokt lokalisera oss och fa en uppfattning av hur stor staden ar och vad har finns att gora. Ganska kul nar vi springer runt och fotar, och helt plotsligt star dar ett gang asiter och fotar oss?? Sa ovanligt kan det val inte vara med turister?!? Jaja, lite lustigt i alla fall.

Hotellet vi bor pa ar helt okej, men kanske lite for dyrt, 15 dollar per rum. men vi har gratis internet, frukost och AC, och det tyckte vi att vi var varda sadar det forsta dagarna! Tror vi ska ga pa jakt efter nagot billigare nu i veckan, sa far vi se hur lange vi stannar - varken jag eller Linn kanner sig som en stadsmanniska namligen =)

HEJDÅ SVERIGE

Nu är det inte lång tid kvar. Klockan 14.35 i eftermiddag ska planet lyfta =)
Det känns riktigt overkligt. Där stod jag och sa hejdå till min familj i morse, för vi kommer ju faktiskt
inte ses mer detta året...

Aja, det ska bli så skoj att komma iväg. Ryggsäcken är packad nu, det är bara de sista påsarna som ska i också. Några sandaler hann jag aldrig köpa, så det blir att leta efter några där nere istället. Har aldrig flugit så långt som jag ska flyga idag, har ju faktiskt aldrig varit utanför Europas gränser ens! Men nu blir det att sitta på ett plan i 10 h och 30 min, för att byta plan och åka i ytterligare 2 h. Jag hoppas verkligen jag ska lyckas somna, har ju köpt nackkudde och allt! :D

Ha det så bra här hemma. Jag skriver mer när jag nått en annan världsdel!

1 vecka kvar

Nu är det inte lång tid kvar.
Ryggsäcken har åkt fram och nu i veckan ska jag handla det sista
som jag måste ha med mig, en hel drös med  "bra-att-ha-saker" =)
Sen är man Ready To Go !

Dessutom är sista vaccinet inför resan uppdrucket nu.
Nu hoppas jag bara att det hjälper.