Mamma o Pappa på besök!

Nu har äntligen mamma o pappa kommit hit, det var dökul att se dem igen!
Något påverkade av jetlagen är det ju, o stackars mamma är fortfarande lite sjuk. Förutom det är allt bra!
 
Mamma o pappa har reagerat på samma saker som jag tänkte på de första dagarna jag var här:
- hmm, "de" är ju inte lika tjocka som amerikanarna!
- varför spolar toaletterna ett halvt ton vatten varje gång?
- vad trevliga kanadensarna är!
- vad många kinser här är (ca 17% av alla invånare i van är kineser) 
- varför har kanadensarna shorts, flip flop o T-Shirts?!? (har förstått att kanadensarna inte förstår att kallt är kallt, o att man då ska ta på sig kläder. Så fort det är sol, även om det är runt nollan, åker kläderna av!)

Jag mötte upp mamma o pappa i Vancouver. Tog en greyhound buss dit, o kände mig riktigt besviken på att det utlovade WIFI:et inte fungerade på bussen! Vilken tur att två av mina kompisar tog samma buss, så att jag hade någon att prata med under de timmarna på bussen! När vi väl fann varandra i van, fick  vi o käkade middag, sedan somnade mamma o pappa som två stockar! Nästa dag visade jag runt dem till det som jag tycker är mest sevärt; det verkade som att de gillade stan. Idag for vi vidare mot Victoria, som ligger på Vancouver Island. Det är 1,5 h färd med färjan, och turen dit bjöd på vackra vyer.
 
Victoria är British Columbias huvudstad, och är ganska engelsk i sitt utseende, med många victorianska byggnader, Hit har våren reda kommit, med bland annat påskliljor, magnolior och japanska körsbärsträd o blom - Superfint!
Dessutom är det toppenväder för tillfället, vi fick till o med ta av oss jackorna för att det blev för varmt =) Himla härligt =) 
 
Påskafton firade med middag på en Irländsk restaurang. Vi åt supergoda lammkorvar, med potatismos, skysås och kål. Det kanske inte låter så gott för alla: men jag lovar att det var det! sen tog vi en efterrätt också - Trots allt påskafton! 
 
Imorgon ska vi köra norrut på denna ö. mamma ska så klart spana in trädgårdar och parker (Vancouver Island är relativt känt för sina vackra omgivningar, med blommor överallt) Vi får väl helt enkelt se vart vi hamnar! antagligen i någon av städerna i norr, innan vi beger oss tillbaka till fastlandet igen i övermorgon!
 

Hus i Victoria 



Legislative Building

Same place by night 



China Town i Victoria är den näst äldsta China Town in Nordamerika, efter den i San Fran




Mamma o pappa spanar ut över delar av hamnen
 

Japanskt körsbärsträd i blomm 


The Empress building 
 



Bilder från turen med färjan


Vancouver


Vy mot north van 
 

View mot downtown, vancouver,  from Stanley Park



Delar av Van
 
Steam Clock in Gas Town. En av få ångklockor i hela världen. 




Chinese garden i China Town - Van





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0