So far, so good!

Nu har vi varit i Kanada i två veckor, skolan har satt igång och vi har börjat hitta vart vi ska gå till olika ställen!
Vårt boende, UCH (Upper College Heights), ligger alldeles intill skolan och det tar lite mer än 10 min att gå till skolbyggnaden som ligger längst bort. Dessutom har vi bara 4-5 minuter till Superstore och ca 15 till Walmart, så matbrist lär det aldrig bli!
 
Det enda jobbiga med att gå till Superstore, är att det är förbjudet att gå över i princip alla typer av vägar på annat ställen än vid övergångsställena, som alltid ligger vid korsningarna. Tydligen får du böta $100 ifall du gör så kallad "Jaywalking", dvs. korsar vägen mitt i allt. UCH  och Superstore ligger mitt emellan två övergånggställen, o det är ju såååå jobbigt att behöva gå upp till dem och ta en omväg på 5 min ;) dessutom är vägen inte ens särskilt stor, skulle tippa på att det i Sverige är en 50-väg, har ingen aning om vilken hastighet i mhp bilarna håller här, men de kör inte snabbt i alla fall. Kanadensarna verkar vara ganska noga med säkerhet överlag. Förutom det här med jaywalking har de t ex lag på att du ska använda cykelhjälm när du cyklar, dessutom har de sina Liqour Store, dvs. som Systembolaget, när det gäller alkohol. 
 
För övrigt tycker jag att det är riktigt nice att skolan ger oss busskort där vi kan åka vart vi vill i hela Kamloops, fri tillgång till en poolanläggning med allt från vanliga simbassänger, liten del med äventyrsbad och sedan ångbasta m.m. samt möjlighet att gå på gratis fitness pass tre gånger per dag varje vardag! Generöst ju!
 
Har haft en vecka i skolan nu! Första föreläsningen skrämde mig ganska rejält med all läsning jag måste göra, ev quiz som helt plötsligt kan dyka upp, assignments, papers och att föreläsaren inte tar hänsyn till att några av oss är internationella studenter och att det kmr sänka vårt betyg ifall stavningen o grammatiken inte är korrekt. Förutom den kursen har jag en till kurs som kommer bli lite kämpig, men de andra två hoppas jag ska vara lite enklare.
 
Kurser som jag läser:
Marketing Strategy - Precis som det låter, ska göra en Brand Audit (liten undersökning av ett företags nuvarande position med förslag till förbättring) på ett av tre lokala företag som ska komma imorgon o presentera sig, job shadowing (följa en chef på jobbet en dag) samt en oändlig mängd cases som ska analyseras
Supply Chain Management - Lite som verksamhetsplanering, fast mer inriktat på flödet från  raw material - final product 
Consumer Behaviour - Varför och vad som gör att konsumenter agerar som de gör och hur det kan "utnyttjas"
Business Etics and Society - Teorier om etik, cases om oetiska affärshändelser, vad vi kan göra åt dem osv.
 
Här i Kanada är det obligatorisk närvaro på föreläsningarna! Verkar som att olika föreläsare ser lite olika på det, men överlag gäller det att inte missa något, för ditt betyg är beroende på ifall du varit närvarande, deltagit i diskussioner i klassrummet och inte bara på dina egna inlämningar och tentor. Än så länge har jag inte märkt av några svårigheter med att förstå engelskan, men det kommer nog bli lite knepigare med att lämna in olika "hemläxor" osv, får ju helt enkelt gå till skolans Writing Centre och be om hjälp! 
 
Några bilder: 
Jag och Sandra på välkomstmiddagen
 
Utsikten från vårt boende, som ligger placerat på en kulle! 
 
 
Vi gick och kollade basket en dag. Självklart har ju skolan ett cheerleading team! 
 
Bild tagen vid Downtown, Kamloops 
 

Kanada, Sverige, Sverige, Australien, Tysland, Australien, USA och Frankrike!


 
Två bilder från vår lilla fest i vårt Dormroom. Jag bor med de två längst bak; Jaclyn i orange/röd tröja och Sandra i mörkblå. Vi har en fjärde roomie också, men jag har bara sett henne i 10 minuter och hon har inte varit hemma på 3-4 dagar. Hon verkar förresten vara lite underlig! 
 
Kram 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0