In Valemount

Nu är vi i en liten by som Valemount. Igår var vi i Whistler, där  jag o pappa åkte skidor. Mamma är fortfarande lite sjuk, så hon ägnade dagen med att promenera runt i Whistler village, där hon bland annat gick i affärer, drack kaffe och tog det lugnt. Trots att det var andra april var det faktiskt förvånansvärt bra skidåkning! Tyvärr var det lite ”foggy”, så pappa fick inte ta del av alla vackra vyer Whistler/Blackcomb (de två bergen) har att erbjuda! Han verkade väldigt glad ändå, och sa ”detta är inte direkt Lindvallen”, haha.







 

Innan vi kom till Whistler hade vi varit på Vancouver Island. Vi tog morgon färjan tillbaka till vancouver, och hade en fantastisk dag där! Bilder från Nanaimo och färjan därifrån, en 1,5 färd:





'





Efter att åkt skidor, sov vi över i en stad (läs håla) som hette Squamish. Den ligger mitt emellan Vancouver och Whistler, och var som är ganska förståeligt en populär ort under OS 2010, med  1 h till Van och en timme till Whis. Jag som har vant mig vid att hänga med en dösnabb österrikare i backarna, tyckte pappa åkte sidor som en riktig snigel! Han behövde en paus ungefär var 30-45e sekund. Hahah. Det var annat än att åka slalom superfort ner för backarna, o att hitta lite hopp att hoppa på längs vägen! Mamma skojade om att det minsann var annat än när vi var små, då det var tvärtom: pappa fick vänta på oss barn!

Efter whistler körde vi norrut, på en ”jättefarlig väg”, i alla fall enligt min kanadensiska roommate! Och ja, den var ju ganska brant o kurvig; det måste jag hålla med om! Efter ett tag var vi trötta, och stannade till i byn Lillooet. En liten by med supervackra vyer, och otrolgt mkt liv i trots sin lilla storlen (ca 1700 invånare). Detta beror på att tre highways möts här. Vi åt middag på en grekisk restaurang, o det var såååååå gött att äta något annat än kanadensarnas friterade mat! Mums vad gott, denna måltid kan jag leva länge på!

 











 Som sagt, på väg till Jasper nu. Mitt inne bland the Rockey Mountains! Den här lilla byn, Valemount, ligger mitt inne bland bergen. Snurra 360 grader och du har snöklädda bergstoppar överallt =)Det ska bli spännande att nå Jasper imorgon, o vi hoppas att vädret ska fortsätta vara bra, vi får väl se!

Hoppas allt är bra mer er där hemma!


Kommentarer
Postat av: Emelie

Oj vilka fina bilder!! Kul o få lite Sverigebesök med :) KRAM

2013-04-07 @ 20:33:02
Postat av: Emma Andersson

Så himla härligt det ser ut Emma :) huur grym kommer du inte vara på skidor framöver!! Kram

2013-04-21 @ 21:17:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0