Cu Chi Tunnels

Det var mysigt att kolla bio igar maste jag saga. Man glomde nastan bort att man var nagon helt annanstans. Fast det var nagot skumt med bioduken. Precis som om att den var for liten for sjalva filmen, for da och da syntes bara halva ansiktet pa personerna och da ar det ju nagot som inte stammer! Hur som helst sa var det latt vart de 25 kr vi la ut pa det, och da var det anda dyrt eftersom vi valde att ga en lordagkvall :)

Idag var vi och kollade pa krigstunnlarna utan Saigon. Tycker verkligen det ar intressant att kolla pa sana grejor och se hur dom levde under kriget och hur dom overlevde nere i tunnlarna. Vi sag massa olika fallor dom byggt, ofta dolda hal med gras ovanpa som man foll ner pa massa spikar ifall man trampade dar... Jag provade ga ner i ett sa kallat spiderhole. Det var ett trangt litet utrymme for en person och jag kan inte fatta att dom satt dar hela dagarna och bara vantade pa att det skulle komma nagon dom kunde skjuta pa. Guiden berattade att dom ovade upp sina muskler genom att ga som goriller for att klara av att sitta pa huk hela dagarna. Den stora grejen var ju att ga ner i det riktiga tunnlarna, sa vi gick ner nagra trappsteg till ett lite storre rum, sen nagra trappsteg till och dar borjade tunneln. En efter en begav sig folket in dar och jag med for den delen. Sen tog det stopp. Jag var inte alls beredd pa att luften skulle vara sa tung, att gangen skulle vara sa trang (ca 110 hog och 60 cm bred) och att det skulle vara sa mycket folk runtomkring en sa att man bara hade en liten liten yta sjalv att vara pa. Sa nar jag kommit en 4-5 meter in forstod jag att jag inte skulle klara det och pa svenska sa jag att dom fick backa for att jag ville tillbaka, och nar manniskorna bakom bara glodde pa mig forstod jag att det kanske vore lampligt att dra det pa engelska med... Sa dom fick snallt backa tillbaka och jag skyndade mig ut och upp! Och nar jag berattat om min traumatiska upplevelse for Linn - sa vagade inte hon heller... Sa vi fick snallt ga bort till slutet av tunneln och sta dar och skammas lite som de 2 mesiga svenskor vi faktiskt var =)


Jag pavag ner in the spiderhole


En av alla fallor dom byggde ute i djungeln under kriget

Kommentarer
Postat av: FindusMorgan

Shit, låter som ni har askul där borta! Hur var tunnlarna annars än trånga? Har du klaustrofobi annars också eller blev det bara för mycket? Spiderhole bilden var ju bara för rolig. Hälsa Linn & ha det kaka /Cheerios

2008-11-09 @ 14:01:31
Postat av: Marie Riex

Hej lilla gumman.Hela familjen har skrattat åt din

historia. Kommer ihåg när vi på Disney World i Paris och du var 3 år. Du och jag åkte båt i en mörk tunnel,när sjörövarna började skjuta på varandra, då ville du stiga av, fast det gick inte. Kanske därför du har klaustrofobi :)Kram Mamma , Pappa Och Oscar

2008-11-09 @ 20:47:41
Postat av: EMMABR

Tjena Fredde.

Vi har det verkligen underbart! Det ar sa roligt att gora nagot annat an att bara ga hemma i den vanliga vardagen =) Tja, tunnlarna var ju morka och hade dalig luft och tranga. ju langre ner man kom ju mindre plats fanns det ju. Kan inte fatta att dom i princip bodde dar, hade kok och alltihopa dar och det foddes till och med en del barn nere i tunnlarna.. Klaustrofobi har jag inte direkt markt av annars. tror det var kombinationen av litet utrymme, for mkt manniskor och dalig luft som blev for mycket helt enkelt.. haha ja den ar go den! hoppas allt ar bra med dig! kram kram!

2008-11-11 @ 04:58:39
Postat av: EMMABR

Hej mamma!

Haha, nu nar du sager det sa kommer jag faktiskt ihag det! Det ligger det langt bak i mitt undermedvetna och lurar kanske =) kram kram

2008-11-11 @ 04:59:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0