Angkor Wat

Ja nu kommer det en hel drooooos med bilder! Nagra ar fran igar och nagra ar fran idag. Gemensam namnare - Dom ar fran Angkor Wat allihopa.

Jag har fortfarande inte riktigt forstatt att vi faktiskt satte klockan pa 04.30 och gick upp for att aka ivag med en liten tuktuk for att se en soluppgang over ett gang tempel. Men det gjorde vi och det var himla skont att fa en sval formiddag istallet for att aka lite senare och sta ut med den gassande solen mitt pa dagen! (Nej jag klagar inte, jag gillar varme men det ska ju vara vid ratt tillfalle, som nar man bara slappar pa stranden och gor ingenting) Resan dit var dock skitkall rent ut sagt. Jag fros som en gris och det var skont nar vi 30 min senare var framme. Vi gick dit alla andra gick - follow the crowd liksom - och vantade och vantade och 06.15 dok faktiskt solen upp. Vackert minnsan. Vi hade bestamt oss for att bara tillbringa denna dagen pa Angkor Wat och det ar jag overtygad om att vi gjorde helt ratt i. Visst, hade vi varit tva 40-aringar hade vi nog kunnat hanga dar i en 4-5 dagar som vissa gor, men vi ar tva 20-aringar som latt blir uttrakade sa en dag rackte gott och val for oss!

Omradet med tempel ar hur stort som helst. Bara for att jag vill beratta hur stort sa minns jag det saklart inte... Men om jag sager att vi i genomsnitt akte i 10 minuter mellan vart tempel i en tuktuk som jag skulle tippa pa korde i ca 40 km i h, sa kanske ni anda for lite perspektiv pa hur stort omradet faktiskt var. For ovrigt spelades nagra scener ur filmen Tomb rider in vid ett att templena, for er som kanner till den!

Det var frackt att kliva runt bland ruiner som byggts for ca 1000 ar sedan och det ar svart att inte lata bli att undra hur soren dom lyckades bygga allt det dar utan den hjalp vi har idag nar vi ska bygga hoghus. Och att det var sa deltajerat! Vem orkar sta och gora massa stenfigurer och hugga ut monster i vaggar overallt pa en gigantisk byggnad? Ja nagon orkade bevisligen, och jag ar riktigt imponerad maste jag saga.

Vi akte ju da fran hotellet vid 5 pa morgonen och var tillbaka strax efter 1 pa dagen och det var en maffig upplevelse och nagot av en fysisk prestation som faktiskt tog kal pa en. Vi slangde i oss lunch och duschade sen sov jag i en och en halv timme - mycket skont, jag kande mig som en ny manniska nar jag vaknade, hihi!
Tillbaka till templena. Inte nog med att dom ar skyhoga, dessutom har dom ju varldens smalaste samtidigt som dom har varldens hogsta trappsteg att ta sig upp for. Hur tankte dom dar egentligen? De manniskorna var ju bra mycket kortare an vad vi ar, och anda tyckte jag att mina ben kandes allldeelles for korta jamfort med hur hoga varje trappsteg var. Overallt stod det "Danger - Climbing at your on risk" och att gamla kinesiska tanter med kapp faktiskt tog sig en bit upp gjorde mig ratt impad - riktiga supertanter!

Jaja, imorgon kl 07.30 ska vi satta oss pa en buss i 10 h for att aka till Pattaya i Thailand. Jippie. Tank om man hade lite mer pengar och kunnat satsa pa att flyga istallet - det hade varit nagot det. Jag har i alla fall en bra bok som jag laser nu men dom har folk varnat for den skumpiga vagen upp till thailandska gransen sa vi far val se hur bra det gar med lasningen...



Solnedgangen igar

Ja vi var ju allt annat an ensamma om att ha klattrat upp i ett tempel for att titta pa den...

Uppe pa templet
 

Har har vi huvudbyggnaden Angkor Wat. Skulle kanske valt nagon annan bild for att visa battre, men nu blev det denna!

Linn pa vag ner

Ett tempel som overtagits av ett gang trad

Var lilla privata tuktuk-forare "Sven"som vi akt med de senaste dagarna. Jag tror han var trott idag.

Vilar lite inne i ett tempel

Har har vi faktiskt klattrat hur hogt upp som helst och det var en rejal kansla av hojdskrack nar man kikade ner


Ser ni mig? Jag sitter dar uppe i alla fall och tittar pa utsikten.

Det verkar vara inne i Kina att gora denna posen nar man ska ta fota. Ungefar alla kineser korde den, sa jag gjorde det samma. Gor peacetecknet och peka pa det bakom dig helt enkelt.

Nu ar klockan snart 8 och jag kanner att det borjar bli dags for middag! Ha det fint hemma i snon!

Kommentarer
Postat av: Emma

hahaha snygg pose!! ;D Shit vilket underbart häftig tempel, det vill jag också lätt besöka!! >.<

2008-11-23 @ 15:51:19
URL: http://bunny.blogg.se/
Postat av: Frida

Kom hit från Elins blogg, visst är Kambodja grymmt? Var där för precis ett år sedan och längtar dit varje levande sekund! Ta vara på tiden där, för jag ska tillbaka!

2008-11-23 @ 21:07:45
URL: http://fridaradmark.blogg.se/
Postat av: Elin

Hej gumman :)

GUUD vilka härliga bilder du har lagt upp :) Jag blir såå avundsjuk. Jag vill också vara där och inte här hemma i snön. Haha :)

Saknar dig ska du veta, hoppas ni har det lika underbart som det "låter" och ser ut :) Kraam

2008-11-23 @ 22:51:02
URL: http://loenn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0